• Aktualni dogodki

Napotki za zdravo prehrano oseb z okvaro hrbtenjače

30. Marec 2020

BROŠURA - Tako v času epidemije kot tudi na splošno na zdravje poleg telesne aktivnosti pomembno vpliva tudi zdrava prehrana, zato smo za vas pripravili nekaj napotkov, ki so povzeti po brošuri švedske organizacije Spinalis z naslovom Food, weight and health for people with spinal cord injury. Omenjeno brošuro je v letošnjem letu Zveza paraplegikov Slovenije prevedla v slovenščino in bo po umiritvi trenutnih razmer izšla tudi v tiskani obliki.
Veliko oseb z okvaro hrbtenjače takoj po poškodbi ali bolezni sicer shujša, vendar sčasoma pridobi odvečne kilograme. Čeprav se zaradi zmanjšanja mišične mase in telesne aktivnosti metabolizem upočasni, je potreba po vitaminih, mineralih in beljakovinah nespremenjena. To potrebo zadovoljijo že manjše količine hrane, zato je priporočljivo, da zaužijete manj hrane, vendar jeste bolj kakovostno. Hkrati je pomembno, da poskrbite za raznoliko prehrano, povečate delež zelenjave, se izogibate sladkorjem in hitri hrani, ne izpuščate obrokov, pazite na svojo težo in se gibate.
V brošuri je predstavljena metoda prehranskega krožnika za osebe z zmanjšanimi energetskimi potrebami. Gre za enostaven način, s pomočjo katerega si lahko zapomnite, koliko živil iz različnih prehranskih skupin lahko osebe z okvaro hrbtenjače pojedo, če želijo ohranjati telesno težo ali shujšati. Izberite majhen krožnik, za katerega si predstavljate, da je sestavljen iz 3 delov – 1 velikega in 2 manjših, skoraj enako velikih delov:
Beljakovine: npr. meso, ribe, perutnina, jajca ali manj mastni mlečni izdelki, npr. skuta. Količina naj bo malce večja od velikosti vaše dlani. Če so vir beljakovin stročnice, ki niso tako bogate z energijo, jih lahko pojeste več.
Zelenjava: naj zasede polovico krožnika. Lahko je hladno ali topla, najbolje, da takšna, ki raste nad zemljo (npr. paradižnik, špinača, brokoli, grah, zelena solata). Takšna zelenjava vas nasiti in ne vsebuje odvečnih kalorij.
Ogljikovi hidrati: npr. testenine, riž, žitarice, krompir in kruh sestavljajo najmanjši del. Hranila, bogata z vlakninami, so bolj nasitna, stabilizirajo krvni sladkor in zmanjšajo hlepenje po sladkorju.
Maščoba se običajno naravno pojavlja v različnih delih oz. jo je mogoče dodati povsod. Pomembno je tudi, da jeste redno, trikrat na dan: zajtrk, kosilo in večerjo ter morda še majhen prigrizek med obroki.
Več napotkov glede zdrave prehrane in njenega vpliva na zdravstvene zaplete, povezane z okvaro hrbtenjače, si lahko preberete v spletni različici brošure, prevedene v slovenščino: